07/06/2024

Lionsclub Delft Antoni van Leeuwenhoek bestaat uit een groep enthousiaste, maatschappelijk betrokken leden; mannen en vrouwen, in alle leeftijden. Wie zijn deze Lions? Wat drijft hen in het dagelijks leven? En waarom zijn ze lid van Lions? Een voorstelrondje in zes vragen en antwoorden. Deze keer: Oscar van Strijp.

1.   Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik ben sinds 5 jaar docent bouwkunde aan de Hogeschool Rotterdam met als vakgebieden ontwerpen, architectuur-, stedenbouw- en bouwtechniekgeschiedenis. Daarnaast ben en blijf ik architect. Ik werkte 20 jaar bij het echt Rotterdamse bureau Broekbakema en startte daarna een eigen eenmansbureau. Daarnaast hebben mijn man en ik sinds bijna drie jaar een hond. Dankzij de hond hebben we onze eigen buurt pas echt goed leren kennen en verplicht het ons tot wandelen wat gezond en leuk is. Daarnaast is muziek belangrijk. We bezoeken kleinschalige concerten van vaak nog onbekende Americana, singer-songwriters, Indië artiesten, en verzamelen vinyl. Goed eten en goede wijn zijn mijn passie. Ik kan verdienstelijk koken (zegt men en dat is natuurlijk ook zo, haha). We bezoeken tijdens vakanties graag wijnboeren en komen dan met een kofferbak vol dozen weer thuis.

2.    Wat zijn je passies? Ofwel: wat houdt je fris, vitaal en bij-de-les?
Mijn passies zijn mijn maatschappelijke betrokkenheid, vertrouwen en geloof in de nieuwe generatie, sociale contacten en nieuwsgierigheid naar het onbekende en onverwachte. Ik probeer zoveel mogelijk genuanceerd te kijken naar de dingen en de onderbuik te mijden. Daarnaast vind ik het leuk om met Jan en alleman een praatje aan te knopen. Ik geloof heilig dat uit ontmoeting echte verbinding ontstaat, wat onze samenleving sterker en fijner kan maken.

3.    Sinds wanneer ben je lid van Lions Antoni van Leeuwenhoek Delft en waarom?
Ik ben zes jaar geleden lid geworden. Bij toeval, omdat Lion Marcel Kuijt mij vroeg. De uitnodiging kwam precies op een moment dat ik iets zocht waarbij ik op een directe en rechtstreekse manier iets kan bijdragen aan de samenleving. Daarnaast bleek de groep mensen heel leuk, gezellig en sociaal te zijn.

4.    Welke bijdrage lever jij persoonlijk aan de Lions-club?
Ik ben president geweest en zit nu nog in het bestuur. Samen met Roger Demkes onderzoek ik of er samenwerkingsverbanden mogelijk zijn om meer te kunnen betekenen. Verder doe ik natuurlijk mee aan clubacties.

5.    Wat krijg jij van Lions Antoni van Leeuwenhoek Delft terug?
Gezelligheid, samen iets doen, kennis opdoen en je netwerk vergroten.

6.    Waarom zou je lid worden van Lions?
Je kunt laagdrempelig iets bijdragen aan de samenleving.
 - Een gezellige groep mensen die er voor elkaar is.
 - Interessante lezingen bijwonen waar je altijd wat aan hebt.
 - Twee leuke clubavonden per maand.