25/03/2024

Lionsclub Delft Antoni van Leeuwenhoek bestaat uit een groep enthousiaste, maatschappelijk betrokken leden; mannen en vrouwen, in alle leeftijden. Wie zijn zij? Wat drijft hen in het dagelijks leven? En waarom zijn ze lid van Lions? Een voorstelrondje in zes vragen en antwoorden. Deze keer: Ellen Clason-Van Rijn.

1. Wat doe je in het dagelijks leven (werk en pensioen)?
Na een forse wandeling van zo’n 30 jaar, in zowel commerciële als beleidsmatige functies, door diverse facetten van het Nederlandse bedrijfsleven veranderde ik van richting. Ik werd gevraagd door de Vakbond. Als senior beleidsmedewerker en landelijk cao-onderhandelaar ging ik me bekwamen op het meer maatschappelijke vlak. Vandaaruit keek ik nu met een geheel andere blik naar ditzelfde Nederlandse bedrijfsleven: fascinerend! Na hier 15 jaar met veel plezier werkzaam te zijn geweest, rinkelde de pensioenbel. Van het zwarte gat bleek geen sprake. Ik houd namelijk niet zo van stilzitten en als pensionado bleek mijn spirit niet verdwenen. Ik kon die nu naar mijn eigen zin inzetten. Zoals in mijn bestuursfuncties bij onder andere De laatste Eer, de VVE en De Kinderacademie. Ook hier loopt een rode draad met maatschappelijke betrokkenheid.

2. Wat zijn je passies?
Mijzelf en anderen motiveren met waar we mee bezig zijn. Je geest helder houden met zaken, onderwerpen en mensen waar je wat van opsteekt. Mijn hobby’s, niet direct aan te merken als giga passies: een rondje golf, lezen, schrijven van stukjes voor de nieuwsbrief van de VVE of anderszins.

3. Sinds wanneer ben je lid van de Lions AvL en waarom?
Zo’n 20 jaar geleden rinkelde mijn telefoon en kreeg ik een zekere Marion Vuurens aan de lijn. Ze legde uit wie ze was en dat ze mij belde om eens te polsen of ik wellicht kennis wilde maken met de Lions. Ik had er, net als van de Rotary, wel van gehoord, maar dat was basaal. Een uur verder wist ik precies wat de Lions waren en dat dit een nog in oprichting zijnde gemengde club was. Ik nam de uitnodiging aan om kennis te komen maken. Een lang verhaal kort: op 20 september 2005 werd Lionsclub Antoni van Leeuwenhoek met 20 leden feestelijk geïnstalleerd in theater De Veste. Ik was charter member en onderdeel van een wereldwijde organisatie.

4. Welke bijdrage lever jij persoonlijk aan de Lions-club? En wat krijg je ervoor terug?
Ik heb me altijd ingezet voor ledenwerving en onze lief&leed-activiteiten. Daarnaast zorg ik jaarlijks voor een goed gevulde prijzenpot bij onze bridgedrive voor het goede doel. Dat is altijd weer een uitdaging. Wat ik hiervoor terugkrijg? Een vriendenclub met leuke fijne mensen, die elkaar motiveren op veler vlak. Een over en weer geven en nemen, in vooral positieve zin. Een club mensen die lief maar ook leed met elkaar delen. Die met elkaar de schouders zetten onder te klaren maatschappelijke klussen om een goed doel te kunnen faciliteren. Een club mensen die elkaar ook kunnen aanspreken op nalatigheden, zonder daar een onprettig gevoel aan over te houden. Die ook buiten de clubavonden gezellig met elkaar een drankje drinken en een hapje eten of een andere (culturele) activiteit organiseren.

5. Waarom zou je lid worden van Lions?
- Lions zijn prettige mensen die jou en elkaar motiveren.
- Lions zijn maatschappelijk op vele fronten betrokken,
- Je bouwt met z’n allen aan een sociaal netwerk.
- We organiseren presentaties over actuele thema’s waar je wat van opsteekt.
- En bovenal hebben we gezellige clubavonden.

Tot op de dag van vandaag heb ik geen moment spijt van die toentertijd in 2005 genomen stap om lid te worden van mijn Lionsclub AvL.