08/02/2024

Lionsclub Delft Antoni van Leeuwenhoek bestaat uit een groep enthousiaste, maatschappelijk betrokken leden; mannen en vrouwen, in alle leeftijden. Wie zijn zij? Wat drijft hen in het dagelijks leven? En waarom zijn ze lid van Lions? Een voorstelrondje in zes vragen en antwoorden. Als eerste: Léandre Lagerweij.

1. Wat doe je in het dagelijks leven?
Ik werk als advocaat en mediator op het gebied van het personen- en familierecht, civiel jeugdrecht, strafrecht en jeugdstrafrecht. Ook treed ik op als bijzondere curator in afstammingszaken.

2. Wat zijn je passies? Ofwel: wat houdt je fris, vitaal en bij-de-les?
Zakelijk zit mijn passie in het bij elkaar brengen van mensen, in verbinden. Ik voel mij dan ook het meest comfortabel in mijn rol als mediator. Dan heb ik de meeste toegevoegde waarde. Ik probeer mensen zoveel mogelijk uit het conflict te halen. Ook in zaken op tegenspraak zoek ik het overleg. Privé ben ik sterk gericht op mijn familie, met daaromheen een groot sociaal netwerk. Ik ben veel onder de mensen, maar mezelf opladen doe ik het liefst alleen. Dan lees ik graag. Ik geniet ook van ons huis in Vejer de la Frontera in Andalucië.

3. Sinds wanneer ben je lid van Lions Delft Antoni van Leeuwenhoek en waarom?
Ik was Key-man van Lionsclub Antoni van Leeuwenhoek. Dat betekent dat ik vanuit een andere club gevraagd ben om in Delft een gemengde Lionsclub op te richten. Daardoor ben ik vanaf het begin betrokken geweest. Wat mij aansprak, was de inzet voor de maatschappij in combinatie met vriendschap met een gevarieerde groep mensen.

4. Welke bijdrage lever jij persoonlijk aan de Lionsclub?
Ik heb na de oprichting vooral een veelheid aan lezingen georganiseerd. Ook heb ik veel bijgedragen aan fellowship-activiteiten (dat zijn de sociale activiteiten voor de leden zelf). Ook heb ik uiteraard meegewerkt aan allerlei acties voor goede doelen.

5. Wat krijg jij van Lions terug?
Ik draag graag bij aan goede doelen, zoals de vakanties die de Peetfamilie organiseert voor meervoudig gehandicapte mensen of het Aandachtslab. In de loop der jaren zijn de onderlinge banden tussen de leden ook sterk gegroeid en hebben wij oprecht belangstelling voor elkaar en steunen wij elkaar waar nodig.

6. Waarom raad je anderen aan om lid te worden?
Het is belangrijk om in het leven niet alleen maar bezig te zijn met geld verdienen maar juist om je maatschappelijk in te zetten op lokaal niveau. Wij doen dat door ons in Delft vooral in te zetten voor jeugd en ouderen.